Hyvän työhakemuksen tsekkauslista
- Tarkista, että tekstistä saa selvää. Olipa työhakemus liite tai suoraan sähköpostissa (joskus ihan tekstari riittää) lue se ennen lähettämistä. Poista kirjoitusvirheet tai pyydä kaveria lukemaan hakemus, jos et itse koe olevasi vahvoilla kirjoitusvirheiden havaitsemisessa.
- Onko työhakemuksessa vastattu selvästi kysymykseen “miksi minä”? Oman työhistorian luettelu jättää työnantajalle liikaa mahdollisuuksia olla havaitsematta, miksi juuri sinut pitäisi valita. Kerro mieluummin, mitä voisit uudessa työpaikassasi tehdä, mitä tehtäviä erityisesti odotat tai mikä osaaminen on sellaista, jota työnantaja mielestäsi erityisesti tarvitsee.
- Kerro osaamisestasi sekä alussa että lopussa. Hyvä työhakemus alkaa “hissipuheella” eli noin 1-3 lauseella ja 5-15 sanalla joilla esittelet keskeisen osaamisesi. Esimerkiksi näin: “Vastavalmistunut ammattilainen valmiina työskentelemään vaihtelevissa työvuoroissa ja työtehtävissä ja kasvamaan oman alansa ammattilaiseksi” tai “Kokenut ammattilainen valmiina uusiin tehtäviin omalla alallaan! Koulutuksen ja kokemuksen tuomaa varmuutta vaihteleviin työtehtäviin”. Hakemuksen voi lopettaa esimerkiksi sanoihin “Odotan jo innolla, että pääsen tarttumaan uusiin ammattitaitoani vastaaviin tehtäviin” tai “Toivottavasti pääsen pian tutustumaan työympäristöönne ja vakuuttamaan teidät soveltuvuudestani uudeksi ammattilaiseksenne”. Muista korvata sanat ammattilainen oman keskeisen osaamisesi tai tavoittelemallasi työnimikkeellä.
Hyvän ansioluettelon tsekkauslista
- Yhteystiedot. Tässäpä sellainen vinkki, joka jää yllättävän usein pois! Tee työnantajalle helpoksi ottaa sinuun yhteyttä. Hänen ei pidä joutua etsimään puhelinnumeroasi tai sähköpostiasi (jotka kannattaa myös aktiivisesti tarkistaa!). Väärä yhteystieto voi estää työpaikan saannin ja kertoo myös huolellisuudesta.
- Osaaminen. Kerro myös osaamisestasi. Pelkkä tutkinto- tai työnimike tai niiden luetteleminen ei kerro osaamisestasi. Kerro joko työtehtävistäsi, opiskelluista ohjelmistoista, laitteista tai välineistä joita olet käyttänyt tai siitä, mitä osaamista sinulla jo on.
- Kokemus uusimmasta vanhimpaan. Olipa kyseessä opinnot tai työkokemus, uusimman kokemuksen tulisi olla aina ylimmäisenä eli osua ensimmäisenä rekrytoivan esihenkilön tai hr-osaajan silmiin. Yli 10 vuotta vanhaa työkokemusta kannattaa tutkailla kriittisillä silmillä. Onko sillä konkreettista merkitystä työn saannin kannalta, vai pidentääkö se ansioluetteloa turhan paljon? Voisiko työkokemusta niputtaa esimerkiksi näin: “1990-2003: Useita eri mittaisia työkokemuksia Omalla alalla neljän eri työnantajan palveluksessa, lisätietoa tarvittaessa”.
- Onko sinulla suosittelija? Suosittelija voi esihenkilön lisäksi olla joku muukin, joka osaa kertoa osaamisestasi ja taidoistasi. Ehkä oman tiimin toinen työntekijä, yhteistyökumppani tai vaikka opettaja, jos työuraa ei ole vielä pitkästi takana. Muista pyytää yhteystietojen antamiseen lupa ja kertoa suosittelijalle, jos käytät häntä suosittelijana. Näin mahdollisen työnantajan yhteydenotto ei tule yllätyksenä. Suosittelijan yhteystiedot voi yleensä toimittaa siinä vaiheessa, kun haastattelu on jo käyty. Niitä ei automaattisesti tarvitse kirjata ansioluetteloon.